قیمت مسکن منتظر کدام علامت است؟

مسکن

به گزارش پایگاه خبری شاخص بورس: سال گذشته متوسط قیمت مسکن طی 12 ماه در تهران به رقم 75 میلیون تومان در مترمربع رسید که 65 درصد افزایش نسبت به میانگین قیمت در 1401 پیدا کرد. تورم مسکن 1402 بیشترین نرخ از سال 99 به بعد است.
در کل، از سال 97 تا کنون، قیمت مسکن در تهران سالی به صورت میانگین 59 درصد جهش کرد؛ اتفاقی بی‌سابقه به لحاظ «بیش‌از 2 سال جهش متوالی قیمت».
سال گذشته معاملات خرید آ پارتمان به نصف 1401 سقوط کرد؛ کمترین میزان خرید و فروش در طول سال‌های اخیر.
گزارش های بازار و یافته های کارشناسان این حوزه نشان داد، طی دو سال اخیر بیش از دو سوم خریداران آپارتمان، «بی‌خانه» نبودند به این معنا که برای سرمایه‌گذاری ملک خریدند و همین نبود خریدار مصرف‌کننده خودش را به شکل رکود سنگین خرید نشان داد.
قیمت دلاری مسکن در نیمه سال گذشته تا 1570 دلار در مترمربع و در مقطعی تا بالای 1600 دلار هم رفت.
در سال‌هایی که دلار تثبیت نبوده، سطح قیمت دلاری مسکن در حالتی که بازار مسکن نه در رکود و نه در رونق و جهش بوده، حدود 1170 دلار بود.
بنابراین آن سطح یعنی آنکه قیمت مسکن بیش‌ از حد متعارف‌اش رشد داشته است. علت اینکه مسکن در سال گذشته در مسیر رشد از دلار جلو زد این بود که پارسال سرمایه‌گذاران، خرید دلار را ریسکی می‌دانستند به دلایل مختلف. به همین خاطر سراغ خرید ملک آمدند.
دلار از زمان شروع جهش قیمت‌ها یعنی از سال 97 تا کنون، کمتر از مسکن رشد قیمت داشته است.
با این حال جهش‌های پایان سال گذشته و ابتدای امسال دلار، سطح قیمت دلاری را به پایین 1300 دلار آورده است.
الان یعنی در ابتدای سال 1403، قدرت خرید آپارتمان حتی برای سرمایه‌گذاران هم نیست.
این عاملی است برای آنکه احتمال دهیم تورم مسکن امسال ممکن است کمتر از 1402 باشد.
البته طی دو هفته اخیر مراجعه به بنگاه‌ها برای خرید افزایش یافته است.
نکته مهم که استعداد کاهشی یا ثبات قیمت مسکن را نشان می‌دهد، این است که پایان سال گذشته قیمت مسکن
کارش به میزان رشد دلار، افزایش پیدا نکرد در حالی که اواخر 1401 که دلار آنجا هم جهش کرد، رشد قیمت.مسکن نزدیک به رشد دلار بود.
تورم ساخت مسکن اما مساله مهم بازار مسکن 1403 است که روی قیمت نوسازها اثر تورمی می‌گذارد. اما به نظر می‌رسد آرامش منطقه (از بین رفتن ریسک جنگ) و ثبات دلار، وزن بیشتری روی جهت‌دهی قیمت. مسکن خواهد داشت چرا که سهم نوسازها از معاملات مسکن به شدت کم شده است.ناسان اقتصادی بر این عقیده اند که در سال جاری دولت ممکن است بازار مسکن را دستخوش تغییر کند تا قیمت ها کاهش یابد.
اما با کدام ابزار مشخص نیست.
برخی از همین کارشناسان بر افتتاح سریع واحدهای مسکونی نهضت ملی تاکید دارند.

https://shakhesbourse.ir/?p=21230

مطالب مرتبط
آخرین اخبار
بورس