چکیده مهمترین اخبار استارتاپ ها در هفته منتهی به 13 اردیبهشت

استارت آپ

پایگاه خبری شاخص بورس :

علی بابا با انتشار آمار مربوط به سفر کاربرانش در تعطیلات نوروز شهرهای تهران ، مشهد ،شیراز و جزیره کیش را پرنقش ترین شهرهای ایران در سفرهای داخلی اعلام کرد.تهران با اختلاف زیادی به عنوان مبدا بلیط های خریداری شده ثبت شده و مشهد لقب پرمسافرترین مقصد را از آن خود کرده است.

دیوار اعلام کرد : ۹۲ درصد تلویزیون ها و ۸۷ درصد لپ تاپ هایی که در سال گذشته در این پلتفرم آگهی شده اند، اقلام دست دوم بوده اند. خریدوفروش این دستگاه ها معادل جلوگیری از انتشار ۹۳ میلیون کیلوگرم دی اکسید کربن در طبیعت است.چهارشنبه دیوار به مناسبت روز کارگر اعلام کرد کاربرانش طی سال گذشته در دسته های «خدمات» و «استخدام» و کاریابی بیش از ۷۱۰ میلیون بار به جستجوی نیازمندیهایشان پرداخته اند. دسته های «خدمات» و «استخدام» و «کاریابی» دو دسته ای هستند که مستقیما به کار و فعالیت کارگران بسیاری ارتباط دارند.

تپسی اعلام کرد : گزینه عجله ندارم به دستور قضایی از ابتدای هفته جاری از این تاکسی اینترنتی حذف شده است. پس از فشار سازمان تعزیرات حکومتی به اسنپ و تپسی در بهمن ماه ،١٤٠٢ این دو شرکت گزینه عجله دارم را حذف کردند اما گزینه عجله ندارم تپسی کماکان فعال بود. گزینه عجله ندارم تپسی برای کاربران مسافری بود که می خواستند مدت زمان بیشتری منتظر پذیرش درخواست سفرشان بمانند اما هزینه کمتری برای سفر بپردازند.

اسنپ اعلام کرد : ۵۹۹ سفر خود را برای کودکان بیمار تحت پوشش خیریه پزشکی نوین به مدت ۳ ماه رایگان کرد. این طرح با ارزش ۴۷ میلیون و ۷۵۳ هزار تومان برای تسهیل رفت و آمد کودکان مبتلا به بیماریهای سخت و همراهانشان در نظر گرفته شده بود که از مناطق کم برخوردار برای درمان به تهران سفر می کنند.

فروشگاه اینترنتی مد و پوشاک بانی مد اعلام کرد : همکاری خود را با از کی وام آغاز کرده و کارمندان می توانند تا سقف ۷۵ میلیون تومان از از کی وام وام بگیرند و از بانی مد خرید کنند. بانی مد می گوید با ۷۰۰ برند همکاری دارد و فرآیند دریافت وام آنلاین است.

براساس گزارش عملکرد صندوق های سرمایه گذاری جسورانه و خصوصی بورسی در سال ١٤٠٢ دو صندوق جسورانه «پیشگام» و «سرو» در مجموع ٤٧ میلیارد تومان در استارتاپ لجستیک (میاره سرمایه گذاری کرده اند.

ژوبین علاقبند مدیر عامل گروه مدیریت سرمایه لیان با انتشار توییتی اعلام کرد : حساب های یکی از شرکت های این گروه به دلیل ۲ ریال بدهی مالیاتی ناشی از زیان انباشته سال های گذشته مسدود شده است به گفته او ، امکان صدور فیش ۲ ریالی برای اداره دارایی فراهم نیست و این موضوع کار را برای آن ها سخت تر کرده است. علاقبند کمی بعد اعلام کرد اداره دارایی به دلیل انتشار توییت با او تماس گرفته و قول پیگیری مشکلشان را داده است.

صورتهای مالی بلوبانک در کدال نشان می دهد این نئوبانک در سال ۱٤۰۲ با رشد ٥/٥ برابری مبلغ ۱۲۳۲ میلیارد تومان درآمد آن به ۱۳۲ میلیارد تومان رسیده است. بخش عمده درآمد بلوبانک از کارمزد به دست آمده است.

سایت مشرق با انتشار گزارشی عنوان کرد پلتفرم فیلم نت که با سرمایه گذاری گروه گلرنگ اداره می شود، از ثبت کپی رایت برخی از سریال هایش امتناع کرده و محتوای آن در شبکه های ماهواره ای خارج از کشور پخش می شود.به گزارش مشرق گلرنگ به ساختار «فیلمنت» به عنوان ابزاری تبلیغی می نگرد و به نظر می رسد تولید محصولات فرهنگی و سرگرمی از اهداف ثانویه هلدینگ گلرنگ است. مشرق بیان کرد مخاطبان فیلم نت حدودا از ۳۰۰ الی ۵۰۰ هزار نفر عبور نمی کند.

سومین طرح تسهیلاتی و بیاد ترابانک پاسارگاد به نام پیش درآمد معرفی شد. ویژگی اصلی این طرح بدون کارمزد بودن آن است. کاربران براساس میزان واریزی به حساب و بیاد خود طی یک ماه میت وانند تسهیلات دو تا هشت میلیون تومانی دریافت کنند. تا پایان سال ۱۴۰۲ ساکنان بیش از ۱۲ هزار شهر و روستا خدمات مالی از ویپاد دریافت کرده اند.

حامد تاج الدین مدیر عامل گروه آچاره اعلام کرد : زمینه های اولیه ورود این کسب وکار به بورس فراهم شده و آن ها امیدوارند امسال بتوانند به مرحله درج نماد برسند. به گفته تاج الدین آچاره بالغ بر ۱۵۰ هزار متخصص در شهرها و کلان شهرهای مختلف ایران دارد و بیش از ۲ میلیون کاربر از این پلتفرم استفاده کنند.

 

طبق آمار ارایه شده در گزارش عملکرد صندوق های سرمایه گذاری جسورانه و خصوصی بورسی در سال گذشته، در بهترین حالت معادل ۵۰۰ میلیون دلار منابع به اکوسیستم استارتاپی در دهه گذشته تزریق شده و این مبلغ در مقایسه با کشورهای پیشرو که بین یک تا سه درصد تولید ناخالص داخلی خود را به این امر اختصاص می دهند بسیار ناچیز است در طول یک دهه گذشته باید سالانه حدود ۳ میلیارد دلار در استارتاپ های ایرانی تزریق سرمایه انجام می شد.

روح الله دهقانی فیروزآبادی، معاون علم و فناوری رییس جمهور گفت: این دید غلطی است که برخی فضا را به گونه ای درست می کنند که حاکمیت به دنبال گرفتن سهام شرکتهای استارتاپی است یا این شرکت ها برای دادن سهم خود به دولت تحت فشار هستند. او واژه «غزال» را جایگزین «یونیکورن» معرفی کرد و گفت ۸۰۰ شرکت فناور در کشور داریم که همه آن ها ظرفیت غزال بودن دارند. دهقانی تصریح کرد: امیدوارم تا خرداد ماه ۱۰ شرکت از این ها به مردم معرفی شوند.
آیین نامه توزیع دارو بر بستر سکوهای اینترنتی پس از تاخیرهای مکرر بالاخره ابلاغ شد و وزارت بهداشت وعده داده است که این طرح ۶ ماه پس از اجرای آزمایشی، در سراسر کشور اجرا می شود. براساس این آیین نامه نسخه پیچی و فروش دارو در کنترل داروخانه ها می ماند و فقط حمل دارو با استفاده از سکوهای اینترنتی انجام می شود.
اقبال شاکری عضو کمیسیون عمران مجلس اعلام کرد :دیوار و شیپور با طرح مقابله با سوداگری بازار مسکن همراه نیستند و در صورت عدم همراهی، باید مانع فعالیت این دو سایت شد. به گفته شاکری وزارت راه و شهرسازی اعلام کرده تمام آگهی های مسکن که در هر پلتفرمی منتشر می شود حتما باید با سامانه املاک و اسکان ارتباط داشته باشد.
صندوق نوآوری سیاوش ملکی فر معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی گفت: «براساس آخرین آمار سهم تولید دانش بنیان از تولید ناخالص داخلی به حدود ٢/٧٦ درصد از کل تولید ناخالص داخلی رسیده است. هدف گذاری دولت در برنامه هفتم توسعه اقتصادی کشور رساندن این عدد به ۷ درصد است.
اصغر جهانگیر سخنگوی قوه قضاییه اعلام کرد با محتوای مجرمانه در پلتفرم های داخلی هم برخورد می شود. به گفته او، این برخوردها بدون هیچ استثنایی در خصوص پیام رسان های داخلی هم انجام می شود.
پس از تصویب افزایش مالیات بر ارزش افزوده به ۱۰ درصد در مجلس سازمان امور مالیاتی خواستار دریافت این مبلغ از تاکسی های اینترنتی شده است اما ۳۰ نماینده مجلس در نامه ای به هیات رییسه این درخواست را خلاف قانون دانسته و مخالفت خود را با آن اعلام کرده اند. روز گذشته انجمن تجارت الکترونیک تهران با انتشار بیانیه ای با دریافت مالیات بر ارزش افزوده از تاکسی های اینترنتی مخالفت کرد.

https://shakhesbourse.ir/?p=21853

مطالب مرتبط
آخرین اخبار
بورس