آب پاکی بر روی دست سرمایه گذاران

سرمایه گذاری

به گزارش پایگاه خبری شاخص بورس : دومین گزارش مهم این هفته منتشر شد و آن هم تورم تولید کننده یا همان PPI بود. با استناد به نظر سنجی وال استریت ، اکثریت اقتصاد دانان و تحلیلگران فعال در بازار بر روی افزایش مثبت 0.1% این اشخص نسبت به ماه قبل اتفاق نظر داشتند.

اما این شاخص مهم اقتصادی روی عدد مثبت 0.3% نسبت به دسامبر اعلام شد و عملا شوک بزرگی به بازار وارد شد ؛ چرا که این عدد بزرگترین رقم اعلام شده در طی 5 ماه گذشته بوده است. از آنجایی بانک مرکزی آمریکا بیشتر از PCE یا شاخص هزینه کرد شخصی به منظور تعیین مسیر سیاست های پولی استفاده می کند ؛ افزایش دو شاخص PPI و CPI پیشپاپیش سیگنال رشد PCE را به بازار ارسال کرده است. (گزارش PCE دو هفته آینده منتشر خواهد شد).

شاخص PPI

توجه فرمایید که از این شاخص (PPI) به عنوان معیار پیش بینی روند حرکت شاخص قیمت مصرف کننده یا همان CPI یاد می شود ؛ فلذا اعلام چنین دیتای افزایشی ، سیگنال عدم حرکت نرخ تورم به سمت تارگت بانک مرکزی یعنی نرخ 2% را صادر کرده و این یعنی تاخیر بیشتر در زمان بندی اجرای سیاست پولی انبساطی. شایان ذکر است که در آخرین جلسه فدرال رزرو ، اقای پاول ( رییس بانک مرکزی) زمان دقیقی برای اجرای فرآیند کاهش نرخ بهره اعلام نکرده بود و با وجود چنین دیتایی ( افزایش دو نرخ تورم مهم : تورم مصرف کننده و تورم تولید کننده در ماه ژانویه) عملا سرمایه گذاران بیشتر به نیمه دوم سال جاری به عنوان زمان اجرای سافت لندینگ امیدوار هستند.

این زمانبندی از آن جهت حائز اهمیت است که به محض کاهش نرخ بهره و ارزان شدن فرآیند تامین مالی ، فرصت های سرمایه گذاری جذابی در بازار و اقتصاد ایجاد می شود و در حقیقت پول بیشتری به بیزینس ها تزریق می شود که خود نوعی عامل افزایش درآمد و سودسازی است. البته باید توجه داشت که در اسکیل سالانه این شاخص کلیدی اقتصاد در سطح 2.6% همانند ژانویه سال گذشته باقی مانده و تغییری نکرده است.

دور نمای اقتصاد و بازار سهام

با وجود آنکه متغیر تورم در 2024 ضعیف تر شده ، اما دو شاخص CPI , PPI در ماه ژانویه مسیر فدرال رزرو برای اجرای سیاست های پولی انبساطی و رسیدن به تارگت تورم 2% را سخت کرده است. در حال حاضر تورم آمریکا بیشتر از 3% بوده و سرمایه گذاران تا اواخر بهار و حتی تابستان انتظار کاهش نرخ بهره را ندارند. مدیر سرمایه گذاری شرکت مدیریت دارایی Bellwether wealth اظهار داشت که تداوم روند فعلی ممکن است آغاز سیاست های پولی انبساطی را حتی به سال 2025 بکشاند.

مدیر سرمایه گذاری شرکت AXS عنوان کرد که در حال حاضر در بازار شاهد جنگ هستیم. در یک طرف متغیر تورم و زمان اجرای سافت لندیگ را داریم و در طرف دیگر گزارشات خوب شرکت ها و دیگر نشانه های خوب اقتصاد نظیر گزارش کار ژانویه. سرمایه گذاران باید انتظار نوسانات بیشتری در هفته های پیش رو داشته باشند ؛ چرا که گزارشات اقتصادی ماه های آتی بسیار تعیین کننده خواهد بود.

شاخص دلار نیز که از ابتدای 2024 گارد صعودی به خود گرفته ، با توجه به انتظارات بازار نسبت به تاخیر سافت لندینگ ، پیش بینی می شود که به روند صعودی خود ادامه دهد. همچنین به دنبال ناامیدی بازار از آغاز سافت لندینگ ، نرخ بهره اوراق خرانه 10 ساله بانک مرکزی به بیش از 4.3% رسید.

تحلیلگر گلدمن ساکس نسبت به روند فعلی سهام شرکت Nvidia خوش بین بوده و تارگت 800 دلاری را برای این غول تکنولوژی در نظر گرفته است. این شرکت در حال حاضر پس از آمازون و اپل سومین شرکت بزرگ بورس آمریکا بوده و در آخرین فصل دوره 2023 توانسته به ازای هر سهم 57 سنت سود بسازد ؛ تقریبا 111% بالاتر از فصل قبلی.

چشم انداز مثبت بازار ملک آمریکا

سرعت ساخت خانه های جدید در آمریکا روند نزولی به خود گرفته و آمار ساخت و ساز خانه ها در ماه ژانویه کاهش 14.8% را نسبت به دسامبر ثبت کرده است. این میزان کاهش ، شدیدترین سقوط آمار ساخت و ساز از آپریل 2020 یعنی زمان شیوع کرونا ویروس بوده است. بر اساس نظرسنجی انجام شده از پیمانکاران ، بیشتر آنها نسبت به میزان ساخت و ساز و فروش خانه در 2024 دیدگاه خوش بینانه ای داشتند و علت اصلی آن نیز کاهش نرخ بهره توسط فدرال رزرو و افزایش تقاضا در پی ارزان شدن منابع مالی عنوان شده است.

https://shakhesbourse.ir/?p=16742

مطالب مرتبط
آخرین اخبار
بورس