رویکردهای مالیاتی باید برای فعالان اقتصادی پیش‌بینی پذیر باشد

محمدهادی سبحانیان

به گزارش پایگاه خبری شاخص بورس :  محمدهادی سبحانیان – رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور در برنامه صف اول اظهار کرد: دولت بنا ندارد با افزایش نرخ های مالیاتی به افزایش درآمدهای مالیاتی برسد. افزایش درآمدهای مالیاتی با تمرکز بر دانه درشت ها و فراریان مالیاتی محقق خواهد شد.

 وی افزود: در دولت سیزدهم، بیش از ۵۰ درصد از منابع بودجه ای از محل درآمدهای مالیاتی است و سهم درآمدهای نفتی در بودجه به کمتر از ۳۰ درصد رسیده است.

 سبحانیان تاکید کرد: مالیات پرداختی حدود ۵۰ درصد مشاغل، صفر است و بطور میانگین مالیات اخذ شده از برخی دیگر از اصناف و مشاغل به شرح زیر است: دفاتر اسناد حدود ۱۴.۵ میلیون، رستوران ها ۹ میلیون، طلاوجواهر ۹.۹ میلیون، هنرمندان ۶ میلیون، لوازم خانگی ۶ میلیون است که گویای عدم فشار بر مودیان و اصناف خرد و حرکت به سمت مالیات ستانی عادلانه است.

وی درباره افزایش درآمدهای مالیاتی در بودجه گفت: نرخ درآمدهای مالیاتی بویژه در زمینه تولید، نه تنها افزایش نمی یابد بلکه در دو سال اخیر ۷ واحد درصد کاهش یافته است.

رئیس کل سازمان امور مالیاتی تاکید کرد: افزایش یک درصدی مالیات بر ارزش افزوده صرف اقشار آسیب پذیر جامعه خواهد شد. اساسا مالیات بر ارزش افزوده از اقشار پرمصرف اخذ می شود و کالاهای اساسی و مرتبط با سفره مردم از قبیل آرد گوشت و … و خدمات درمانی، از مالیات بر ارزش افزوده معاف هستند.

وی با بیان اینکه رشد ۴۲ برابری از لحاظ حجم ورودی اشخاص حقوقی را در سامانه مودیان شاهد هستیم، افزود: با اجرای کامل قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان نه تنها نظام مالیاتی بلکه اقتصاد کشور سامان خواهد یافت.

سبحانیان بیان کرد: در تلاش هستیم تکالیف مالیاتی مودیان در ساده ترین، راحت ترین و کم هزینه ترین شکل با آرامش و همدلی که به نفع خود آنها هم هست، انجام شود.

رئیس کل سازمان امور مالیاتی گفت: اکنون مودیان مالیاتی با یک دستگاه کارتخوان اندرویدی در کمتر از یک دقیقه می توانند صورتحساب الکترونیکی ارسال کنند.

به گفته سبحانیان، تنها دغدغه فعالان اقتصادی باید کسب و کار خودشان باشد و ما در نظام مالیاتی تلاش حداکثری داریم تکالیف آنان به بهترین شکل ممکن و از طریق توسعه خدمات الکترونیکی تسهیل شود.

وی تاکید کرد: رویکردهای مالیاتی باید برای فعالان اقتصادی پیش‌بینی پذیر باشد. اکنون قبل از اینکه بخشنامه و آیین نامه ای تدوین شود از طریق سامانه در اختیار ذی نفعان قرار می گیرد.

https://shakhesbourse.ir/?p=12961

مطالب مرتبط
آخرین اخبار
بورس