همه چیز در مورد مجمع پتروشیمی مارون

مارون

کدال خوان پایگاه خبری شاخص بورس : 

نماد مارون 

📍 مجمع عمومی سالیانه منتهی به اسفند ۱۴۰۲ شرکت پتروشیمی مارون

 

سود خالص: ۱۱۳۸۸ ریال (تقسیم : ۷۵۰۰ ریال معادل ۶۵%)

 

– تولید شرکت در تاریخ ۲۹ فروردین ۱۴۰۲ ناشی از آتش سوزی در کمپرسور کرکینگ واحد الفین متوقف شد و شرکت وارد تعمیرات اساسی شد و اورهال تمام واحدها و تعمیر کمپرسور را به طور همزمان انجام داد.

 

– پروژه خالص سازی اتیلن اکساید شرکت در بهمن ماه ۱۴۰۲ به بهره برداری رسید که ظرفیت آن ۴۵۰۰۰ تن اتیلن اکساید خالص می باشد.

 

– پیشرفت طرح تولید EVA پتروشیمی لاله ۶۶.۳% است و پیش بینی بهره برداری طرح ۱۴۰۳ است.

 

– شرکت آمیزه های پویا پلیمری مارون ظرفیت تولید ۲۱.۶ هزار تن انواع کامپاندهای پلیمری را دارد که سودده شده است.

 

– پتروشیمی سلمان فارسی با ظرفیت تولید ۴۵۰ هزار تن پروپیلن پیشرفت ۸۰ درصدی داشته است و پیش بینی بهره برداری طرح سال ۱۴۰۳ می باشد.

 

– پتروشیمی صدرای خوزستان با ظرفیت تولید ۴۵ هزار تن بنزن و ۵۵ هزار تن بنزین با خوراک بنزین پیرولیز مارون آغاز شده که پیشرفت ۱۱ درصدی داشته و پیش بینی تاریخ بهره برداری آن سال ۱۴۰۴ می باشد.

 

– پیشرفت پروژه ابن سینای همدان که بزرگترین پارک اتوکسیلات – آمین کشور است ۱۱% می باشد و پیش بینی تاریخ بهره برداری آن ۱۴۰۴ می باشد.

 

-شرکت قبل از تعمیرات ۳-۴% محصول اف گرید داشت که عمدتا در قالب مزایده می فروخت که در حال حاضر زیر نیم درصد است و به شرکت آمیزهای پویا پلیمری می دهد که تبدیل به محصول آن گرید کنند.

 

– شرکت تسهیلات و ال سی خود را افزایش داده و به حدود ۱۳-۱۴ همت رسانده است.

 

– شرکت ۴۵% سهام شرکت- پروژه پتروناد آسیا را که محصولات پایین دست اتیلن اکساید را می زند خریداری کرده است. این پروژه جلوتر از ابن سیناست و گلیسیرین دارویی آن در سرویس است و مابقی سال بعد به تولید می رسد.

 

– فاز ۱ پروژه جمع آوری گازهای مشعل پیشرفت ۹۰% داشته است.

 

– در پاسخ به سوالات مطرح شد:

– در خصوص بهره برداری پروژه خالص سازی اتیلن اکساید: در حال حاضر خالص سازی انجام نمی شود. قرار هست که خوراک مجموعه پتروناد آسیا را بدهد. خط لوله ای که قرار است به پتروناد آسیا منتقل شود با توجه به سمی بودن EO نهایی نشده و ساخته نشده. پایین دست پتروناد هم اواخر امسال و سال آینده به بهره برداری می رسد. اگر شرکت خالص سازی EO انجام دهد باید از ظرفیت واحد اتیلن گلایکولش کم کند.

 

– با توجه به این که مارون خودش اتیلن واحد گلایکول را تامین می کند تولید گلایکولش زیانده نیست اما حاشیه سود پایینی دارد.

 

– قرار هست که پتروشیمی بوشهر ارزشگذاری شود و در خصوص ادامه سرمایه گذاری در آن تصمیم گیری شود.

 

– کاتالیست واحد EO شرکت که گرانترین کاتالیست است ۳ تا ۵ ساله مستهلک می شود.

 

– شرکت در صورت سود و زیان مالیات نمی آورد. مالیات را با تاخیر پرداخت کرده و سود انباشته سال های قبل را تعدیل می زند. همچنین ۲۲۰۰ میلیارد هزینه تعدیل یوتیلیتی را لحاظ نکرده است.

 

مارون

https://shakhesbourse.ir/?p=24220

مطالب مرتبط
آخرین اخبار
بورس