در مجمع سالیانه “وبملت” به چه موضوعاتی اشاره شد ؟

وبملت

کدال خوان پایگاه خبری شاخص بورس :

نماد وبملت

مجمع عمومی سالیانه منتهی به اسفند ۱۴۰۲ شرکت بانک ملت

 

صورت مالی حسابرسی شده بانک دیشب ساعت ۲ بارگذاری شد و فرصت مطالعه وجود نداشت. بانک سود تسعیر رو از حالت سنواتی خارج و برای ۱۴۰۲ در نظر گرفته بود که سود بانک ۹۷ همت گزارش شد. پیش بینی ما بین ۹۵ تا ۱۰۰ همت بود.

منتهی در صورت مالی جدید اقلام مالیات سال ۱۴۰۱ همون ۱۷ همت باقی مانده بود. ذخیره ۱۰ همتی مالیات مسکن ملی و سایر ذخایر هم همینطور، بطوریکه سود سال ۱۴۰۱ از حدود ۴۶ همت در گزارش حسابرسی نشده به ۲۳ همت در گزارش حسابرسی شده امسال تغییر یافت.

وضعیت باز ارزی بانک در سال ۱۴۰۲ حدود ۵.۹۸۰ میلیون دلار بوده است. همچنین مانده مطالبات بانک از بانک مرکزی بابت سال های ۹۰ و ۹۱ حدود ۱.۱۳۹ میلیون دلار هست که هنوز درامد آن شناسایی نشده.

نسبت کفایت سرمایه بانک به ۱۰.۷۸درصد رسیده و در صورت رفع تحریم‌ها، این بانک می‌تونه در بازارهای بین‌المللی نقش اصلی خود را ایفا کند.

در رابطه با سود تسعیر: بانک مرکزی امسال نرخ ETS را اعلام کرد، ابتدا بانک با مشورت سازمان حسابرسی به این نتیجه رسیده بودند که تغییر رویه اتفاق افتاده و آثار این تغییر را در صورت‌های جاری و سنواتی اعلام کردند. اما بانک مرکزی معتقده تغییر رویه نیست بلکه تغییر برآورد است و باید همه موارد در جاری اعمال شود. بر همین اساس صورت مالی دوم تغییر کرد.

درمورد مطالبات از بانک‌های خارج از کشور گفتند حساب‌ها به‌صورت قانونی توقیف نشده و فقط دسترسی‌ها محدود شده و هنوز در مالکیت بانک است. به دلیل تحریم‌ها امکان اخذ مفاصاحساب وجود ندارد.

بانک در حال حاضر ۱۸۸ میلیون دلار در بانک مرکزی کره جنوبی بلوکه دارد و سایر منابع در چین، ژاپن و بخشی اروپا است.

 

برای مالیات سال ۱۴۰۱ فعلاً برگه تشخیص صادر نشده . برای سال ۱۴۰۲ هم برنامه دارند از معافیت مالیاتی از طریق افزایش سرمایه از محل سود تقسیم نشده در این مجمع استفاده کند.

برای سال ۱۴۰۲ ذخیره ۴هزار میلیاردی بابت سود تقسیمی و هزینه‌ های برگشتی، همچنین ۲۳هزار میلیارد ذخیره وام جهش مسکن در نظر گرفته شده.

از دلایل افزایش هزینه‌ ها این است که به محض اینکه ارز تسعیر می‌ شود، ذخیره هم تسعیر می‌ شود.

بانک تسهیلات ارزی ای که به شرکت ملی نفت ایران داده، طبق هماهنگی ها ۱۲۳ همت از مطالبات را وصول کرده، اما منتظر اعلام بانک مرکزی در رابطه با نحوه تسویه و تامین ارز هست.

 

انتها به ازاء هر سهم ۸۲ ریال سود تقسیم شد در ابتدا بنا بود ۷۰ ریال تقسیم شود اما با نظر سهامدار عمده به اندازه سال گذشته یعنی حدود ۶ همت تقسیم شد..

 

وبملت

https://shakhesbourse.ir/?p=24227

مطالب مرتبط
آخرین اخبار
بورس